Öntvény alkatrészek CT-vizsgálata

Öntvény alkatrészek CT-vizsgálata

Ipari CT- és röntgenrendszerekkel vizsgál­hatók a tipikus öntési hibák: hőrepedések, porozitás, pórusok, buborékok, méretbeli változások és zárványok.

Az YXLON ipari röntgen és CT rendszerekkel végzett minőségellenőrzés lehetővé teszi a tipikus öntési hibák, például porozitás, pórusok és buborékok, hőrepedések, méretbeli változások és zárványok előfordulásának nagymennyiségben történő vizsgálatát.

A röntgenvizsgálat lehetőséget nyújt a következőkre:

  • Buborékok és pórusok ellenőrzése
  • A belső szerkezetek geometriai mérése
  • Falvastagság mérés

 Kipufogó fojtószelep porozitása 3D CT képen

 

A változó öntvényszerkezetű öntött alkatrészek már a gyártási folyamat korai szakaszából kivonhatók. Következtetések vonhatók le az öntés minőségéről az előforduló hibatípusok alapján, majd az ennek megfelelő termelési intézkedések meghozatalával növelhető a termelékenység.

Az YXLON ipari CT rendszerek képesek fontos kiegészítő információkkal szolgálni. Például a belső struktúrák és a maradék falvastagságok pontosan meghatározhatók CT alkalmazásával, akár összetett komponensek esetében is. Az ehhez hasonló információk elengedhetetlenek, különösen a prototípus minősítése során.

A biztonsági szempontból releváns alkatrészek esetében rendkívül fontos az öntési folyamatot követően vagy a sorozatgyártás befejező fázisában a maradék falvastagság meghatározása. Ez a mérés tájékoztatást nyújt az anyag stabilitásáról és hővezető képességéről. Az alkatrész tomogramjának elkészültét követően számos elemzéshez állnak rendelkezésre információk.

Hengerfej CT képe

 

Dugattyúk vizsgálata

A minőségi dugattyúvizsgálat megakadályozhatja a későbbi motorhibákat. Mivel a dugattyúkra háruló nagy igénybevételnek köszönhetően hosszú távon még az olyan csekély gyártási hibák is jelentős károkat okozhatnak, mint pl. a sómag maradványai a dugattyú hűtőcsatornájában.

Az YXLON ipari röntgen és CT rendszerek tehát nemcsak a tipikusan előforduló rendellenességeket mutatják ki a dugattyúk vizsgálatakor, mint pl. a légrések vagy buborékok, hanem a sómag segítségével kialakított hűtőcsatornában lévő repedéseket és sómaradékokat, valamint idegen anyagok zárványait is.

Különböző formájú sómagok 

Dugattyú keresztmetszeti képe illetve dugattyúról készült CT kép

 

Fékszerelvények vizsgálata

A féktárcsák, féknyergek, dugattyúk és bélések összetett szerelvények. Különleges anyagösszetételüknek köszönhetően súlyuk anélkül csökkenthető, hogy a stabilitás és a hővezetés szintje is csökkenne. A kisebb súlyú kialakítás azonban különleges igényeket támaszt a minőségbiztosítással szemben. A fékrendszerek súlycsökkenése alacsonyabb rugó- és ütéscsillapítási hányadost tesz lehetővé, miközben jobb komfortérzetet, közvetlenebb “kormányérzetet” és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé.

Az alkatrészek röntgenvizsgálata történhet szúrópróbaszerűen illetve teljesen automatizált, gyártósorba integrált módon is. Az igényekhez való rugalmas alkalmazkodásnak köszönhetően a berendezések alkalmasak a vékony falú, könnyűfém alkatrészek vizsgálatára és a több centiméter vastag szürke öntöttvas anyagú alkatrészek vizsgálatára egyaránt.

 

Motorblokkok vizsgálata

Az alkalmazott öntési módtól függetlenül előfordulhatnak kisebb hibák a motorblokkok és a hengerfejek gyártása során. Mivel ezek motorhibákhoz vezethetnek, a szigorú minőségellenőrzési folyamatnak köszönhetően a hibás alkatrészek nem kerülnek beépítésre.

A csökkentett szennyezőanyag-kibocsátás és az alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett a modern motoroknak nagy teljesítményt kell biztosítaniuk és kis súlyúnak kell lenniük. Ez alumínium és magnézium ötvözetek alkalmazásával valamint a konstrukciós technikák és gyártási folyamatok innovatív kombinációján keresztül valósul meg.

 

2D CT képek motorblokkokról

 

Alvázalkatrészek vizsgálata

Az alvázalkatrészek, mint pl. az integrált részkeretek, felfüggesztőkarok, kormánycsuklók, forgócsapágyak, a kormányberendezések házai és a csillapító konzolok mindegyike a biztonság szempontjából releváns és 100%-os minőségellenőrzést igényel.

Az alváz rendkívül dinamikus és hirtelen fellépő feszültségeknek van kitéve, ezért a szerelvényeknek hosszú élettartamon keresztül fennálló, magas fáradási szilárdságot kell mutatniuk. Az is szükséges, hogy az alvázrészek a lehető legkönnyebbek legyenek, minimális gyártási költségek mellett. A súlyt módosított alakítás vagy anyagfelhasználás révén csökkentik, emellett a minőségellenőrzési szabályok szigorú műszaki előírások betartására kötelezik az autóipari alkatrészgyártókat.

Alvázalkatrész 2D CT képe

 

Kapcsolódó termékpalettánk, öntödei alkalmazásra ajánlott ipari CT- és röntgen-kabinjaink műszaki leírásáért kattintson.


Kelenföldi Brigitta

szakterületi üzletkötő – radiográfia

info@grimas.hu vagy 06 1 420 5883

Elérhető dokumentumok